• titulka.jpg

Jak na meditaci

Tento článek je psaný pro úplně začátečníky v meditaci. Vznikl na mnohé podměty mých známých, kteří nějak stále nevěděli jak na to. Profesionálům nic nového nepřinese. Rozebírám v něm návod na prostou meditaci.   Vybereme si na meditaci vhodné místo ( já většinou medituju v mém oblíbeném lese nebo doma ). Berme v potaz vnější vlivy okolí, tzn. Kolik lidí se kolem pohybuje, hluk, různé zóny, prostě cokoliv, co by vás mohlo rušit.
  Najděte si tedy klidné místo, kde se cítíte dobře. Je dobré meditovávat na stejném místě - zanechává to tam váš energetický otisk ( a nejen tím ). Můžete si pustit nějakou meditační hudbu ( já vždy bez hudby ), zapálit kadidlo, udělejte prostě cokoliv, abyste měly příjemnu atmosféru. Můžete meditovat v sedě, v leže, lotosový sed, dokonce i v chůzi, musíte však dodržet určitá pravidla ( viz. Dole ).

  Není na škodu meditovávat v určitém intervalu, např. každý pátek v 21:00. Ze začátku se nesnažte držet koncentraci víc jak 10 minut, víc byste asi stejně neudržely. Časem se vypracujete. Trpělivost přináší růže...

Základní pravidla:

  • páteř musí být rovná

  • vzpřímená záda

  • dýchejte nosem

  • po celou dobu musíte mít zavřené oči   (já někdy medituju i s otevřenými, ale v začátcích to asi nedokážete)

  • neměly byste se vůbec hýbat ( ani trochu )


  Takže si nejděte místo, zaujměte pozici a připravte se. Já většinou před meditací dělávám takzvanou před meditační přípravu. To je, že uvolníte celé tělo. Takže pokud chcete, tak zakružte rameny. Cítíte to teplo co v té oblasti je? Tak takhle postupujte od nohou a skončíte u hlavy. Tato příprava pro správnou meditaci není nutná.

  Tak můžeme začít. Klasická meditace má za úkol zklidnění mysli, být koncentrovaný, bez myšlenek, soustředěný. Zaujměte pozici a soustřeďte se na dech. Dýchejte zhluboka, tak abyste využívaly i ty části plic, které normálně nevyužíváte. Dělejte to tak dlouho, až se vám to bude zdát normální, až to nebudete kontrolovat a bude tím stylem dýchat samo. Jakmile to máte tak ho pozorujte, vnímejte jak do vás vzduch vstupuje. Jak naráží na oblast pod nosem a putuje až do plic a ty se díky jemu zvětšují. A pak jak jde zase ven z těla a naráží na horní ret. Nebo se soustřeďte na hrudník a vnímejte jak se zvedá a pak zase klesá. Pozorujte jak myšlenky přicházejí a odcházejí. Nezasahujte. Časem přestanou přicházet úplně. Tohle by měl být cíl naší dnešní meditace.

Chyby:
  • nepřeceňujte své síly, poprvé určitě nemeditujte více jak 30 minut !        (ale pokud vám to půjde proč ne)

  • udržujte koncentraci

  • neopouštějte meditaci náhle

  • před meditací se nijak neunavujte, ať část energie zůstane na vyšší účely.